فلنج چیست ؟

قلنج چیست در پایپینگ اتصالات مختلفی وجود دارد که کاربرد های متفاوت دارند فلنج یکی از آنهاست .

فلنج  ” FLANGE ” یک اتصال دهنده  لوله  ” PIPE ” ، شیر آلات ” VALVE ” ، اتصالات ” FITTING ”  ، پمپ  ” PUMP ” و دیگر دستگاه ها می باشد . طراحی فلنج ها به صورت قطعه ای دیسکی شکل می باشد که  معمولا به صورت جفت مورد استفاده قرار می گیرند و به کمک پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند .  تعویض این قطعات به سهولت امکان پذیر  می باشند . فلنج ها ” FLANGE ” در انواع مختلف و برای فشار های کاری متفاوتی تولید میشوند که به نسبت طراحی خط  آنها مورد استفاده قرار می گیرند . فلنج برای آب بندی نیاز به قطعه ای بنام گسکت ” GASKET “دارند که این قطعه  باعث آب بندی و یا رفع نشدی خط میشوند .

عوامل موثر در انتخاب فلنج چیست؟

متریال : کربن استیل – استیل – آهنی – پی وی سی –

فشار کاری: pn10-pn16-pn25-pn40-cl150-cl300-cl600-cl900-cl1500-cl2500

انواع : فلنج گلودار (welding neck flange) – فلنج اسلیپون (slip on flange ) – فلنج اسلیپون (slip on flange ) – فلنج تخت (flat face flange ) – فلنج ساکت (socket weld flange ) – فلنج دنده ای (threaded flange )

فلنج گلودار چیست ؟

Weld Neck Flange یکی از انواع فلنج هاست  که دارای یک  گلوی مخروطی شکل می باشد که برای اتصال باید انتهای قطراین گلویی  با لوله ضخامت یکسانی داشته باشد .

فلنج اسلیپون  چیست ؟

slip on flange یکی از انواع فلنج می باشد که برای اتصال لوله به قسمت داخلی آن به وسیله جوشکاری متصل میگردد .

فلنج کور  چیست ؟

blind flange  برای مسدود نمودن انتهای خط و یا هر قسمتی در طراحی خط که نیاز به بسته شدن دارد طراحی شده است .

فلنج یکی از قطعات است که برای اتصال لوله‌ها، شیرآلات و سایر تجهیزات به همدیگر استفاده می‌شود. در صنعت، فلنج به دو نوع جوشی و پیچی تقسیم می‌شود:

– فلنج جوشی: این نوع فلنج برای اتصال لوله‌ها با استفاده از جوشکاری به کار می‌رود. این فلنج‌ها اغلب برای اتصال لوله‌های بزرگ و با فشار بالا استفاده می‌شوند.
– فلنج پیچی: این نوع فلنج با استفاده از پیچ و مهره به لوله یا تجهیزات دیگر متصل می‌شود. در این نوع فلنج، چهار نوع پیچ و مهره استفاده می‌شود: فلنج با پیچ استاندارد، فلنج با پیچ ضدزنگ، فلنج با پیچ آلومینیومی و فلنج با پیچ فولادی.

همچنین، فلنج‌ها بر اساس مواد ساخت آن‌ها به چندین نوع تقسیم می‌شوند:

– فلنج‌های استیل: از جمله گروه‌های فولادی، استیل ضد زنگ و دیگر فلنج‌هایی هستند که از فولاد‌های خاصی ساخته شده‌اند.
– فلنج‌های پلاستیکی: این فلنج‌ها اغلب از PVC یا CPVC ساخته می‌شوند و معمولاً در صنایع شیمیایی و پالایشگاهی به کار می‌روند.
– فلنج های آهنی: این فلنج ها از آهن ساخته می‌شوند و اکثراً برای تجهیزاتی با فشار کمتر و کمترین قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در کل، انواع فلنج‌ها بسیار متنوع هستند و بسته به نیاز مورد استفاده، می‌توان از هر نوع فلنج مناسب استفاده کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *